در حال بارگذاری ...
در نشست خبری سینمایش «۴۱۰» مطرح شد

کوروش زارعی: موسیقی و طراحی صحنه در آثار من، غیرقابل حذف هستند

کوروش زارعی، کارگردان سینمایش «۴۱۰» با بیان اینکه این اثر نمایشی مستندگونه‌ای براساس روایت‌های دهه شصت و قهرمان‌های لشگر ۴۱ ثارالله است، عنوان کرد موسیقی و طراحی صحنه در آثار من کاراکترهایی هستند که با حذف هرکدام نمایش قابل اجرا نیست.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبر سینمایش بزرگ ۴۱۰ که اجرایش در برج میلاد آغاز شده است، صبح امروز (سه شنبه ۲۶ مهر) با حضور علی کوهفر (تهیه‌کننده)، کوروش زارعی (کارگردان)، علی فروزانفر (معاون هنری حوزه هنری) و جمعی از اهالی رسانه در سالن ماه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی فروزانفر درباره روند تولید و اجرای این نمایش گفت: «قریب به سه ماه گذشته، طرحی با موضوع شهدای غواص و لشگر 41 ثارالله و حاج قاسم سلیمانی را در دست تولید داشتیم. این نمایش قرار بود در هفته دفاع مقدس رونمایی شود که به دلایل متعدد از جمله مصادف شدن با اربعین حسینی، شهادت امام رضا و ناآرامی‌های جامعه، کار با تأخیر به اجرا رسید

او ادامه داد: «در این نمایش بالغ‌ بر ۲۰۰ نفر بازیگر درگیر اجرا هستند و حجم دکور و اجرای سنگینی دارداتفاقات میدانی بزرگی در این نمایش اجرا می‌شوند و این برنامه برای ۱۵ شب ( از 25 مهر تا 9 آبان)، میزبان تماشاگران در پارکینگ شماره 3 برج میلاد خواهد بود

سینمایش «410» مستندگونه‌ای از قهرمان‌های دفاع مقدس

کوروش زارعی کارگردان سینمایش «410» در ادامه توضیح داد: «سینمایش «۴۱۰» نوشته مرتضی شاه‌کرم در عرصه دفاع مقدس با روزی ۸ ساعت تمرین به اجرا رسید. 70درصد نمایش براساس مستندهایی درباره حاج قاسم سلیمانی، علی عابدینی، حسین یوسف الهی، حسن یزدانی به عنوان شخصیت‌های اصلی این اثر است.»

کارگردان این اثر  افزود: «مدت زمان اجرای نمایش ۲ ساعت است و دیگر کاراکترهای آن که حدود 30 درصد شخصیت‌های نمایش را تشکیل می‌دهند، زاییده ذهن نویسنده هستند. ما با یک نمایش مستندگونه مواجه هستیم. موسیقی و طراحی صحنه در آثار من مانند کاراکترهایی هستند که با حذف هرکدام نمایش قابل اجرا نیست.»

زارعی با اشاره به واژه سینمایش ادامه داد: «واژه «سینمایش» تلفیق سینما و تئاتر با تکنیک‌های سینمایی استاز کروماکی، جلوه‌های تصویری سینما همراه با تئاتر به منظور جذابیت روایت برای مخاطبان استفاده شده است.»

                                        

پس از این، علیرضا کوهفر، تهیه‌کننده سینمایش «410» گفت: «ما سال‌هاست در موسسه مهنا کارهای میدانی اجرا می‌کنیم. این‌گونه نمایش میدانی دو ویژگی دارد در ابتدا با استفاده از تکنیک‌های روز دنیا حواس پنجگانه مخاطب را درگیر می‌کند و دومین ویژگی بارز  بازسازی رودخانه اروند است. در این نمایش به قهرمان‌های دفاع مقدس توجه شده است، ما اینقدر قهرمان در دوران جنگ داریم که نیازی نیست برای نوجوانان قهرمان افسانه‌ای بسازیم.»

کوهفر درباره تبلیغات نمایش توضیح داد: «ما مجوز اجرا را دیر دریافت کردیم و به همین دلیل تبلیغات کمی داشتیم که از امروز شتاب بیشتری خواهد گرفت و  امیدوارم با اتفاقات هنری حال مردم خوب شود.»

پروژه بعدی حوزه هنری با نام «خرمشهر» اجرا خواهد شد

کوروش زارعی کارگردان سینمایش بزرگ «410» درباره فصل‌های بعدی اجرای این نمایش میدانی توضیح داد: «سینمایش «410» فصل بعدی نخواهد داشت. ما قرار بود پیش از اجرای این اثر، پروژه بزرگتری را به نام «خرمشهر» و شهید جهان آرا به قلم مرتضی شاه‌کرم را شروع کنیم تا در زمان چهلمین سالگرد فتح خرمشهر اجرا شود که به دلیل مدت زمان 6 ماهه‌ای که برای پیش تولید نیاز داشت این پروژه را به زمان دیگری موکول کردیم.» 

در ادامه این نشست، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری درباره بودجه این سینمایش گفت: «حجم برآورد هزینه اجرا با سه ماه پیش تولید، مدت زمان تمرین و ۱۵ شب اجرا با حضور ۴ هزار نفر مخاطب، مبلغ ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.»

کوروش زارعی درباره امنیت تیم اجرا و مخاطبان توضیح داد: «تیم اجرایی این نمایش از آدم‌های باتجربه سینما هستند و چاشنی انفجارها به‌گونه‌ای محاسبه شده است که به مخاطب و بازیگران آسیب نرساند و  موج‌های انفجار نیز خطرناک نباشد. حتی فاصله بازیگران و مخاطبان از فضای انفجار با رعایت نکات ایمنی در نظر گرفته شده است.»  

آب استفاده شده در بازسازی اروند، آب آشامیدنی نیست

او درباره آب استفاده شده برای بازسازی رودخانه اروند افزود: «براساس طراحی صحنه کار آب استفاده شده در سینمایش «410»، آب آشامیدنی نیست و برای فضای سبزمحوطه روبه‌رویی برج میلاد استفاده می‌شود.»

                                        

این کارگردان با اشاره به استفاده از صدهزار لیتر آب و حضور نفر ۴۰ غواص، درباره نبود امکان اجرای اثر در زمان دیگر گفت: «مهرماه فصل این اجرا در فضای بیرونی نیست اما متاسفانه به دلیل هزینه‌های تولید و اینکه نمی‌توانستیم دکور را رها کنیم، اجرا رفتیم در حالی‌که یک سوم اجرا در آب است، اجرا رفتیم.»

علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری در تکمیل سخنان کارگردان این اثر نمایشی درباره بحث امنیت اجراگران و مخاطبان افزود: «در بحث امنیتی از سه نهاد مجوز گرفتیم و دوستان انفجارات را سبک‌تر کردند تا موج انفجار و صدای ناشی از آن به بیرون از فضای اجرا نرود. ما چند هفته صبر کردیم تا شرایط عمومی بهتر شدن و صدای انفجارها باعث نگرانی مردم نشود.»

حوزه هنری در سال 1401 با جهش بودجه‌ای مواجه است

فروزانفر در پایان با اشاره به بودجه برای تولید آثار هنری گفت: «امسال در ۱۴۰۱ با جهش بودجه‌ای مواجه هستیم و این باعث شده است تا اصحاب فرهنگ به صورت جدی به تئاتر استان‌ها و طرحی که برای تئاتر در روستاها دارند، بپردازند.»

او ادامه داد: «کل اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته در سطح جامعه با آن مواجه هستیم به دلیل نارسا کردن رسانه‌هاست. اگر ما در رسانه‌ها به موقع حرف بزنیم و به اصحاب هنر میدان داده شود، خود به خود خیلی از اتفاقات به لایه‌های انتظامی نمی‌رسد. در حالیکه‌ متاسفانه ما هنوز دست‌مان بسته است و هنوز با سیلی صورت‌مان را سرخ نگه نمی‌داریم. ما در هفتاد سال گذشته جهش را در زیرساخت‌ سازمان‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم اما هیچ‌وقت جهش در بخش فرهنگ و رسانه ندیدیم و به این نتیجه نرسیده‌ایم و گله‌مند هستیم.»




مطالب مرتبط

با حضور فرهاد قائمیان

نشست خبری جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی در تهران برگزار می‌شود
با حضور فرهاد قائمیان

نشست خبری جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی در تهران برگزار می‌شود

نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و چله رضوی با حضور فرهاد قائمیان، مدیر این رویداد معنوی و فرهنگی، سه‌شنبه چهارم اردیبهشت امسال در تهران برگزار می‌شود.

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران